تعریف پلیمر و تاریخچه آن مرکز تخصصی پلیمر های مهندسی(تفلون)
English  English   رنج ابعادی محصولات  رنج ابعادی محصولات   مشخصات فنی پلاستیک ها  مشخصات فنی پلاستیک ها   سازگاری شیمیایی پلیمر ها  سازگاری شیمیایی پلیمر ها   واحد ساخت وتولید   واحد ساخت وتولید   خدمات   خدمات   محصولات میلگرد/ورق/لوله پلیمری   محصولات میلگرد/ورق/لوله پلیمری   کاربرد در صنایع  کاربرد در صنایع   سایت تخصصی تفلون  سایت تخصصی تفلون   شرکت سلام پلیمر پارتاک  شرکت سلام پلیمر پارتاک  


   صفحه اول/ HOME
   درباره ما/ ABOUT US
   اخبار/NEWS ››
   جستجو /SEARCH
   تماس با ما/CONTACT US
   اخبار












  شمسی   

               

 تعریف پلیمر و تاریخچه آن

شماره خبر : 61    انتشار : 28/12/1394    ساعت : 00:45


 تعریف پلیمر و تاریخچه آن
Definition of Polymer

تعریف پلیمر:
پلیمرها دسته بزرگی از مواد هستند که از اتصال تعداد زیادی مولکول کوچک تکراری (مونومر) تشکیل می شوند.

روش اتصال مولکولها به یکدیگر را پلیمره شدن یا پلیمریزاسیون می نامند.
تعداد این مولکول های کوچک در زنجیره دراز پلیمری را درجه پلیمریزاسیون می نامند.


نامگذاری بسیاری از پلیمرها با افزودن پسوند پلی به اول نام مونومر تشکیل دهنده آنها انجام گرفته است به عنوان مثال پلی اتیلن از مونومر اتیلن و پلی پروپیلن از مونومر پروپیلن ساخته شده است.

از مزایای اصلی پلیمرها می توان به قیمت نسبی پائین، سادگی تهیه و تولید، چگالی پائین، خواص فیزیکی مکانیکی و شیمیایی متنوع و قابل تبدیل اشاره کرد.



ریشه کلمه پلیمر:
درباره ریشه کلمه پلیمر باید گفت در زبان یونانی "پلی" Polys به معنی چند تا و "مر" Meros به معنی واحد یا بخش است، Mer کوچکترین جزء زنجیره پلیمر است.

تفاوت کلمات پلاستیک و پلیمر در این است که پلاستیک به قطعات نهایی تکمیل شده و پلیمر به مواد خام اولیه اطلاق می گردد.



ریشه کلمه بسپار:
در فرهنگستان زبان و ادب فارسی استفاده از کلمه بسپار به جای پلیمر مصوب شده است.

بسپار از ترکیب 2 بخش "بس" یعنی بسیار و "پار" یعنی پاره یا قطعه، که روی هم معنی پاره ها (قطعات) بسیار را می دهد که دقیقأ معادل کلمه پلیمر است تشکیل شده است.
این واژه زیبا و کارآمد را مرحوم دکتر محمد مقدم در سال 1348 پیش نهاد و در کتاب فرهنگ مصاحب نوشته مرحوم مصاحب به چاپ رسانید.
قدمت کلمه بسپار بیش از 40 سال است اما تا سال 1360 هیچ استفاده ای از آن نشده بود و از آن سال به بعد کم کم استفاده از آن رواج پیدا کرد.
شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین عامل گسترش استفاده از کلمه بسپار، مجله بسپار است که سال هاست با این نام در حال چاپ می باشد و اکنون استفاده از این کلمه عمومی شده و در جاهای بسیاری استفاده می شود.



آغاز صنعت پلیمر:
صنعت پلیمر در سال 1868 میلادی (1247 شمسی) با تولید سلولوئید توسط جان وزلی هیت (John Vesley Hyatt) آغاز شد و از اولین وسایلی که به وسیله آن ساخته شد شانه، برس و توپ بیلیارد بود.


اولین پلیمرها:
اولین پلاستیک طبیعی که در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت کراتین (Keratin) بود، اما نخستین پلیمر کاملأ سنتزی که در مقیاس تجاری تولید شد و باعث تحول در صنعت پلیمر شد رزینِ فنل فرمالدهید (Phenol Formaldehyde) بود که در سال 1909 میلادی (1288 شمسی) توسط دانشمند بلژیکی به نام لئو باکند تولید شد و نام تجاری باکلیت (Bakelite) روی آن نهاده شد. از آن سال تا کنون باکلیت در طیف وسیعی از محصولات استفاده می شود، مهم ترین کاربردهای آن هم اکنون ساخت سوئیچ های الکتریکی و پریزهای برق می باشد همچنین از دیگر پلیمرهای اولیه می توان به ملامین فرمالدهید نیز اشاره کرد.



 
Bookmark and Share
     

نظرات کاربران :

 
نام  : *  
نظرات : *

(حداکثر 700 کارکتر)

  
تعداد کارکتر تايپ شده :  
   


sepahanhilda.com

کليه حقوق اين سايت برای شرکت سلام پلیمر پارتاک محفوظ است . هرگونه کپی از مطالب و تصاویر این سایت پیگرد قانونی دارد.

برنامه نويسی و حق تکثير اين نرم افزار متعلق به ( اصفهان هاست ) ميباشد